Preview

Communicology

Advanced search

Communicative Transformation of Professional Values of Modern Scientific Communities

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-2-15-24

Abstract

Today ethics is embodied not only in day-to-day life, but also in the communication that surrounds it. The study of communication in professional communities makes it possible to determine the relationship between declared and practically embodied values in work. Ethical attitudes are not only postulates embedded in ethical codes, but also principles of interaction embodied in the construction of the information space and decision-making. Features of modern communications influence the way professional ethics is structured, which, in turn, affects its content and practical implementation. The communication through the Internet makes scientific work performative, filling it with symbols and labels. Increasingly, communication practices have to be carried out around indicators, and thus communication becomes a conductor of neoliberal reforms in scientific work. Therefore, the consequence of modern forms of communication is the forced utilitarianism of ethics associated with the need to compete in the “scientific market”. The article suggests possible ways to overcome the contradictions of communicative transformations of professional values

About the Author

A. S. Proskurina
Moscow State Institute of International Relations
Russian Federation


References

1. Антонова Н.Л. (2019). Влияние мировых рейтингов университетов на выбор вуза студентами из стран БРИКС // Вест. Том. гос. ун-та. Философия. Социология. Политология. № 49. С. 153-161.

2. Бодрийяр Ж. (2009). Прозрачность зла. М.: «Добросвет».

3. Игнатьев В. И., Степанова А. Н. (2010). Виртуальное социальное действие и трансформация повседневных практик // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. №3. С. 91-104.

4. Кармаева Н.Н., Кармаев Н.А. (2019). Молодые преподаватели в условиях дифференциации в российском высшем образовании: практики сотрудничества // Социологические исследования. № 3. С. 63-72.

5. Коулман Дж. (2001). Капитал социальный и человеческий // Общественные науки и современность. № 3. С. 121-139.

6. Кравченко С.А. (2018). Становление нелинейного знания: востребованность доверия к нему // Гуманитарий Юга России. Том. 7. № 1. С. 15-31.

7. Носкова А.В., Проскурина А.С. (2019). Внутриуниверситетские рейтинги преподавателей: эмпирический кейс МГИМО // Социологические исследования. Выпуск 10. C. 69-75.

8. Осипов А.М. (2017). «Троянские кони» неолиберализма в образовании // Социологические исследования. № 8. С. 136-146.

9. Темницкий А.Л., Мороз А.С. (2018). Потенциал популяризаторов науки в противостоянии лженаучному знанию // Социологическая наука и социальная практика. №3 (23). С. 62-76.

10. Цвык В.А. (2013). Прикладная этика в структуре этического знания // Вестник РУДН, серия «Философия». №3. С. 148-161.

11. Чернова Е.Г., Ахобадзе Т.Д., Малова А.С., Салтан А.А. (2017). Модели финансирования высшего образования и эффективность деятельности университетов. Эмпирическое исследование европейского опыта и отечественная практика // Вопросы образования. №3. С. 37-82

12. Alexander J. (2017)/ The Drama of Social Life. Polity.

13. Ball S.J. (2015). Education, governance and the tyranny of numbers // Journal of Education Policy. Vol. 30. P. 299-301.

14. Bozeman B., Corley E. (2004). Scientists’ collaboration strategies: implications for scientific and technical human capital // Research Policy. №33(4). P. 599-616.

15. Frey B., Rost K. (2010). Do Rankings Reflect Research Quality? // Journal of Applied Economics. №13:1. P. 1-38.

16. Lave R., Mirowski P., Randalls S. (2010). Introduction: STS and Neoliberal Science // Social Studies of Science. №40(5). P. 659-675.

17. Ordorika I., Lloyd M. (2015). International rankings and the contest for university hegemony // Journal of Educational Policy. № 30 (3). P. 385-405.


Review

For citations:


Proskurina A.S. Communicative Transformation of Professional Values of Modern Scientific Communities. Communicology. 2020;8(2):15-24. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-2-15-24

Views: 183


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)