Preview

Communicology

Advanced search

Cultural-Psychological Analysis of the Influence of Emotiogenic Properties of Digital Content on Adolescent Users

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-3-126-137

Abstract

The paper is dedicated to the analysis of the emotiogenic properties of digital content as a factor in the occurrence of impressing impact on an individual on the Internet. Impressing is considered as a sociocultural phenomenon - its results are the formation of a person’s sustainable desire for a certain type of activity. This is especially relevant in adolescence: for Internet users of this age category Internet is the second reality, while surfing the Internet is not only a significant part of social interactions, but also the actualization of individual’s abilities. Based on the sociological and psychological theory of perception, the emotiogenic properties of digital resources are represented as primary and secondary. The ability of each of the types of these properties to determine the occurrence of impressing in adolescent users is revealed. The corresponding assessment of the digital resources demanded by users of the considered age category is given on the basis of empirical data obtained by qualitatively-quantitative research methods: focus group, content analysis, interviews.

About the Authors

E. V. Viktorova
Penza State University
Russian Federation


E. R. Badaeva
Penza State University
Russian Federation


References

1. Василюк Ф.Е. (2003). Методологический анализ в психологии. М.: Издательство МГППУ; Смысл.

2. Викторова Е.В. (2016). Социокультурный подход к анализу природы импрессинга // Знание. Понимание. Умение: Научный журнал Московского гуманитарного университета. М.: Издательство Московского гуманитарного университета. №1. С. 253-262. DOI: 10.17805/zpu.2016.1.21.

3. Викторова Е.В. (2010). Социология духовной жизни. Пенза: ПГПУ им. В.Г.Белинского.

4. Гребенюк А.А. (2019). Культурно-психологический анализ причин неадаптивного поведении человека эпохи модернизма // Азимут научных исследований: педагогика и психология. Т.8. №3 (28). С. 326-328. DOI: 10.26140/anip-2019-0803-0083.

5. Гусельцева М.С. (2009). Культурно-психологический анализ в психологии и смежных науках // Психологические исследования. №2(4) [эл. ресурс]: http://psystudy.ru.

6. Мазур Е.Е. (2012). «Эмоциональный маркетинг»: миф или новая маркетинговая концепция // Маркетинг в России и за рубежом. № 1. С. 16-26.

7. Мозер К. (2004). Психология маркетинга и рекламы / Пер. с нем. Xарьков: Гуманитарный Центр.

8. Покуль В.О. (2013). Мотивационно-личностные детерминанты поведения потребителей в социальных медиа // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. №4 (129). С. 143-150.

9. Солдатова Г.В. (2018). Цифровая социализация в культурно-исторической парадигме: изменяющийся ребенок в изменяющемся мире // Социальная психология и общество. Т.9. №3. С. 71-80. DOI: 10.17759/sps.2018090308.

10. Ушкин С.Г. (2014). Рутинизация информационных технологий как фактор формирования культуры инновационного мышления // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. № 2 (120). С. 79-86.

11. Шаповалова И.С. (2015). Влияние интернет-коммуникаций на поведение и интеллектуальное развитие молодежи // Социологические исследования. № 4. С. 148-151.

12. Шарков Ф.И. (2019). Социальные сети как основа формирования пространства публичных коммуникаций // Коммуникология. Том 7. № 4. С. 32-40.

13. Эфроимсон В.П. (2010). Генетика гениальности. Биосоциальные механизмы и факторы наивысшей интеллектуальной активности. М.: Время знаний.

14. Beck U. (2016) The Metamorphosis of the World. Cambridge: Polity Press.

15. Benkler Y. (2006). The Wealth of Networks. New Haven: Yale University Press.

16. Castells M. (1996). The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society and Culture (Vol.1). Malden, MA: Blackwell.

17. De Groot J.M., Ledbetter A.M., Mao Y., Mazer J.P., Meyer K.R., Swafford B. (2011). Attitudes Toward Online Social Connection and Self-Disclosure as Predictors of Facebook // Communication Research. Vol. 38(1). P. 27-53.

18. Markarian S. (1998). Edward. Capacity for World Strategic Management. Yerevan: Gitutgun.

19. Pressman J. (2014). Digital Modernism: Making it New in New Media. NewYork: Oxford Scholarship Online.

20. Reed M. (2017). Gathering Stones: The problems of modern cultural and activity research. Cultural-historical psychology. Vol. 13, no. 1. DOI: 10.17759/chp.2017130101.


Review

For citations:


Viktorova E.V., Badaeva E.R. Cultural-Psychological Analysis of the Influence of Emotiogenic Properties of Digital Content on Adolescent Users. Communicology. 2020;8(3):126-137. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-3-126-137

Views: 125


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)