Preview

Communicology

Advanced search

The ‘New’ and the ‘Old’ Socio-Cultural Effects of Informational Impact in the Internet Space

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-1-100-112

Abstract

In this paper we consider the specificity of the functioning of the effects of informational impact on a person in the Internet space. At the same time, the effects are presented as «old», that is, long known to science and widespread in the media, and «new» - for some technical reasons, appearing only in the global network or reproducing the already known ways of influence in new Internet conditions. Among the effects of informational impact we distinguish «effects-means», «effects-results» and «effects-impressions». We draw a particular attention to the so called «effects-impressions», which by their nature and socio-cultural consequences are close to such a way of social influence on a person, as impressing. Besides, we reveal the conditions for the occurrence of effects, the nature of which can be considered as impressing-caused: situations of emotional vulnerability, critical periods of personal development and a predisposition to certain socio-cultural influences. It is shown that the coincidence of these conditions increases the effectiveness of both «old» and «new» effects of informational influence on the Internet.

About the Authors

E. V. Viktorova
Penza State University
Russian Federation


E. R. Badaeva
Penza State University
Russian Federation


References

1. Адамьянц Т.З. (2016). Латентные технологии информационных войн и «двойных» стандартов // Социологические исследования. №12. С. 123-127.

2. Викторова Е.В., Баткаева Е.Р. (2017). Впечатление как компонент и фактор социализации в коммуникативном пространстве Интернета // Коммуникология. Том 5. №1. С. 88-98. DOI 10.21453/2311-3065-2017-5-1-88-98.

3. Игнатьев В.И. (2017). Информационная перегрузка социальной системы и ее социальные последствия // Социологические исследования. №7. С. 3-12. DOI: 10.7868/ S0132162517070017.

4. Кин Дж. (2015). Демократия и декаданс медиа. М.: Издательский дом ВШЭ.

5. Кириллина Н.В. (2017). Символический обмен как системная характеристика коммуникативных практик // VII Международная Грушинская конференция «Навстречу будущему. Прогнозирование в социологических исследованиях». 15-16 марта 2017. С. 1701-1703.

6. Кравченко С.А. (2016). Социология риска и безопасности. М.: Юрайт.

7. Куликов Л.В. (2011). Социально-психологические аспекты влияния СМИ на сознание // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. СПб: СПбГУ. Вып. 11. С. 3-12.

8. Маклюэн М. (2003). Понимание медиа: внешние расширения человека. М.: Кучково поле.

9. Мельник Г.С. (1996). Mass Media: Психологические процессы и эффекты. СПб: Изд-во С.-Петерб. Университета.

10. Назаров М.М., Ковалев П.А. (2017). Изменение медиасреды и современной практики чтения // Социологические исследования. №2. С. 84-95.

11. Рыжов В.В., Телепова Н.Н. (2015). Информационное пространство Интернета как аддиктивный фактор воздействия на личность // Современные проблемы науки и образования. №2 (часть 2) [эл. ресурс]: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=22027.

12. Шарков Ф.И. (2017). Коммуникативная провокация или провокация в теории и практике коммуникации (размышления о коммуникативной составляющей провокации) // Коммуникология. Том 5. № 4. С. 167-177. DOI: 10.21453/2311-3065-2017-5-4-167-177.

13. Эфроимсон В.П. (2010). Генетика гениальности. Биосоциальные механизмы и факторы наивысшей интеллектуальной активности. М.: Время знаний.

14. Hepp A., Krotz F. (2014). Mediatized Worlds. Culture and Society in a Media Age. NY: Palgrave Macmillan.

15. Pressman J. (2014). Digital Modernism: Making it New in New Media. NewYork: Oxford Scholarship Online.

16. Sheldon K.M., Abad N., Hirsch C. (2011). A two-process view of Facebook use and relatedness need-satisfaction: Disconnection drives use, and connection rewards it // Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 100. P. 766-775. DOI: 10.1037/a0022407.

17. Valkenburheueg P.M., Peter J., Walther J.B. (2016). Media Effects: Theory and Research // Annual Review of Psychology. Vol. 67. Р. 315-338. DOI: 10.1146/annurev-psych-122414-033608

18. Young K. (1998) Caught in the Net: How to Recognize the Signs of Internet Addiction-and a Winning Strategy for Recovery. NewYork: Cambridge University Press.


Review

For citations:


Viktorova E.V., Badaeva E.R. The ‘New’ and the ‘Old’ Socio-Cultural Effects of Informational Impact in the Internet Space. Communicology. 2019;7(1):100-112. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-1-100-112

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)