Preview

Communicology

Advanced search

The Meaning and the Origin of “Fake news” Concept

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-139-152

Abstract

This scientific article is devoted to the study of the phenomenon of fake news as a new way of misleading the audience. The author examines the meaning and origin of the term «fake news», of its semantic analogue («information hoax»), analyzes existing scientific approaches to the study of this phenomenon, illustrating the conclusions with examples of this phenomenon in the media, social networks and on Internet resources, as well as graphic analytical information - the results of their research, conducted in the course of training and practical exercises using the information-analytical system «Medialogia». The scientific novelty of the research consists in the fact that the phenomenon «fake news» is still poorly studied and modestly described in the scientific literature, therefore, the author of the article has attempted to analyze the theoretical, etymological and practical aspects of this phenomenon, as well as give his forecast for further development of this phenomenon and the necessary ways to control it, suggest ways to prevent and counter the effects of « fake news» (information hoaxes). The theoretical significance of the research lies in the author’s integrated approach to the object under consideration, which allows to identify the existing gaps in the theoretical and methodological aspect of studying it

About the Author

O. E. Golovatskaya
Moscow Aviation Institute (National Research University)
Russian Federation


References

1. Головацкая О.Е. (2018). Фейк как инструмент массовой дезинформации и одна из угроз информационного пространства // Государственное управление и развитие России: вызовы и возможности. Сборник статей международной конференц-сессии. Том 3 /под общ. ред. Г.Ю. Ивлевой. М.: Издательский дом «Научная библиотека». C. 810-817.

2. Даль В. (1979). Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. / В. Даль, Т. 2 И-О. М.: Рус. яз.

3. Ильченко С.Н. (2015). Фейк как политический формат в современной медиа-среде // Гуманитарный вектор. Серия: История, политология. № 3 (43). C.98-100.

4. Кузнецов С.А. (2000). Большой толковый словарь русского языка. Справочное издание. СПб.: Норинт, 1536 с.

5. Литературная энциклопедия: В 11 т. (1934). Т. 7. М.: ОГИЗ РСФСР, гос. словарно-энцикл. изд-во «Сов. Энцикл.».

6. Лебедева И.В. (2013). Фейк как социокультурное явление современного общества // Гуманитарные исследования. №. 2. С. 157-165.

7. Назаретян А. П. (2001). Психология стихийного массового поведения. Лекции: ПЕР СЭ / А. П. Назаретян Москва.

8. Павленков Ф.Ф. (1907). Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского языка составлен по Энциклопедическому Словарю Ф. Павленкова с соответствующими сокращениями в объяснении слов и добавлениями в их числе. 2-е издание. С.-Петербург. Типография Ю. Н. Эрлих.

9. Первухин А.А. (2012). Теоретические аспекты понятия «медиамистификация» // Вестник Челябинского государственного университета. № 32 (286). Филология. Искусствоведение. Вып. 71. С.82-85.

10. Петрс А.Л. (2016). Своеобразие жанра литературной мистификации (на материале «Велесовой книги»): магистерская диссертация по направлению подготовки: 45.04.01 Филология. Барнаул.

11. Сорокин Ю.С. (ред.) (2001). (Словарь русского языка XVIII века. АН СССР. Ин-т рус. яз. Ленингр. отд-ние, 1984-1991. Вып. 12. (Льстец - Молвотворство). Л.: Наука. СПб.: Наука.

12. Чудинов А.Н. (ред.) (1894). Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского языка СПб.: Издание книгопродавца В. И. Губинского, Типография С.Н. Худекова.

13. Шагалова Е.Н. (2017). Словарь новейших иностранных слов / ЕН. Шагалова. Москва : АСТ-ПРЕСС.

14. Allcott H., Gentzkow M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election // Journal of Economic Perspectives. Vol. 31. №. 2. P. 211-236.

15. Baym G. (2010). From Cronkite to Colbert: The evolution of broadcast news. Boulder, CO: Paradigm Publishers.

16. Borden S.L., Tew C. (2007). The role of journalist and the performance of journalism: Ethical lessons from «fake» news (seriously) // Journal of Mass Media Ethics. Vol. 22. №. 4. P. 300-314.

17. Conroy N. J., Rubin V. L., Chen Y. (2015). Automatic deception detection: Methods for finding fake news //Proceedings of the Association for Information Science and Technology. Vol.52 №. 1. P. 1-4.

18. Kucharski A. (2016). Post-truth: Study epidemiology of fake news // Nature. Vol. 540. №. 7634.

19. Newman N. (2017). et al. Reuters institute digital news report.

20. Silverman C., Singer-Vine J. (2016). Most Americans who see fake news believe it, new survey says // BuzzFeed News.

21. Tandoc Jr E.C., Lim Z.W., Ling R. (2018). Defining «fake news». A typology of scholarly definitions // Digital Journalism. Vol. 6. №. 2. Р. 137-153


Review

For citations:


Golovatskaya O.E. The Meaning and the Origin of “Fake news” Concept. Communicology. 2019;7(2):139-152. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-139-152

Views: 372


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)