Preview

Communicology

Advanced search

Evolution of the Specialty «Advertising and Public Relations»: history, current state and the trends for development

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-1-34-52

Abstract

The paper describes the history of the formation of the specialty “Advertising and PR” and the author’s vision of hidden conflict between modern requirements to the set of professional knowledge of young professionals in the field of advertising and public relations, and the content of the main learning outcomes in the form of a set of professional competences, which will have bachelors enrolled in 2019 entering the labor market in foreseeable future The logic of the article: the first part examines the history of the formation of the specialty and describes the transformation of the main requirements for the education of the graduate, separately describes the specifics of the current level of development of the bachelor’s degree (specialty); the second part provides an analytical overview of the needs of the modern professional sphere of advertising and public relations; the last part of the article represents the analysis of the competence models of bachelor’s training offered by Russian federal universities in the field of educational services, from the point of view of meeting the expectations of the professional environment.

About the Authors

O. A. Glushchenko
North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (RANEPA)
Russian Federation


N. V. Grishanin
North-West Institute of Management of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (RANEPA)
Russian Federation


References

1. Бородай А.Д. (2013). Профессиональная подготовка бакалавров в вузе по направлению «реклама и связи с общественностью» // В мире научных открытий. № 3-1 (39). С. 254-280.

2. Бритвина И.Б., Савчук Г.А. (2012). Современные образовательные стандарты и рынок труда // Университетское управление: практика и анализ. № 1 (77). С. 45-50.

3. Бритвина И.Б., Савчук Г.А., Новоселова О.В. (2016). Развитие новых профессий: управленческие аспекты вузовской подготовки // Университетское управление: практика и анализ. № 3 (103). С. 73-82.

4. Бухарбаева А.Р., Сергеева Л.В. (2018). Сфера подготовки специалистов в области PR: тренды, прогнозный аспект // Тренды и управление. № 3. С. 147-153.

5. Прохорова М.В., Скобелева Е.И. (2019). Профессионально-ориентированный подход к обучению бакалавров направления подготовки 42.03.01 «реклама и связи с общественностью» // В сборнике: Инновационные технологии в образовательной деятельности. Материалы Всероссийской научно-методической конференции. С. 126-129.

6. Савруцкая Е.П. (2010). Актуальные проблемы модернизации системы образования в области связей с общественностью и рекламы // Российская школа связей с общественностью. № 1. С. 156-173.


Review

For citations:


Glushchenko O.A., Grishanin N.V. Evolution of the Specialty «Advertising and Public Relations»: history, current state and the trends for development. Communicology. 2020;8(1):34-52. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-1-34-52

Views: 291


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)