Preview

Communicology

Advanced search

Charts as a Tool for News Media Analysis

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-4-38-51

Abstract

The paper considers the actual problem of fake news and the phenomenon of “post-truth” in the modern information space, there were disclosed the content of these concepts and their varieties are illustrated by various examples of manipulation of public consciousness. The actuality of this topic is caused by the massive negative impact of this phenomenon on public consciousness. There were described overview of state measures aimed to avoid this negative impact. But from the point of view of the authors, in order to resist this phenomenon, it is necessary not only to take legal measures. It is important to develop such a skill as a critical perception of information among the audience. In this regard, it is proposed to consider the potential of using modern developments of the domestic school of methodology (more specifically, a special method of working with texts, the usage of schemes to reconstruct the results of understanding) for analyzing news messages in order to detect possible manipulations.

About the Authors

L. A. Poelueva
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


D. Z. Darmaeva
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Дорофеева В.В. (2019). Фейковые новости в современном медиапространстве // Вопросы теории и практики журналистики. №4(8).

2. Ефанов А.А. (2018). Функционирование псевдоновости в полях телевидения и Интернета: типология, практики, социальные эффекты // Коммуникология. №1 [режим доступа]: https://cyberleninka.ru/article/n/funktsionirovanie-psevdo-novosti-v-polyah-televideniya-i-interneta-tipologiya-praktiki-sotsialnye-effekty.

3. Корецкая О.В. (2017). Фейковые новости как объект изучения медиалингвистики (на материале англоязычных СМИ) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. №9-1(75) [режим доступа]: https://cyberleninka.ru/article/n/feykovye-novosti-kak-obekt-izucheniya-medialingvistiki-na-materiale-angloyazychnyh-smi.

4. Некляев С.Э. (2010). Инфографика: принципы визуальной журналистики // Вестн. Моск. Ун-та. Сер. 10. Журналистика. №4 [режим доступа]: https://cyberleninka.ru/article/n/infografika-printsipy-vizualnoy-zhurnalistiki.

5. Пископпель А.А., Розин В.М., Голдберг Ф.И., Бернштейн В.С., Александров А.В. (2020). Системо-мыследеятельностная методология // Гуманитарная энциклопедия: Концепты. Центр гуманитарных технологий, 2002-2020 [эл. ресурс]: https://gtmarket.ru/concepts/7268.

6. Ростова Н.Н. (2018). Философская аналитика идеи постправды // Христианское чтение. №6 [режим доступа]: https://cyberleninka.ru/article/n/filosofskaya-analitika-idei-postpravdy.

7. Суходолов А.П. (2017). Феномен «Фейковых новостей» в современном медиапространстве // Евроазиатское сотрудничество: гуманитарные аспекты. №1 [режим доступа]: https:// cyberleninka.ru/article/n/fenomen-feykovyh-novostey-v-sovremennom-mediaprostranstve.

8. Шушпанова И.С. (2018). «Постправда» в социальной реальности: риски и угрозы // Социологические исследования. № 12. С. 94-104.

9. Agarwal S. et al. (2019). Protecting world leaders against deep fakes // Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition Workshops. P. 38-45.

10. Chesney R., Citron D. (2019). Deepfakes and the New Disinformation War. The Coming Age of Post-Truth Geopolitics // Foreign Affairs. January/February. P. 147-155.

11. Harris D. (2018). Deepfakes: False pornography is here and the law cannot protect you // Duke L. Tech. Rev. Vol. 17.

12. Sharkov F.I., Silkin V.V., Abramova I.E., Kirillina N.V. (2018). Violation of Information Ecology in Modern Media Space // RUDN Journal of Sociology. Vol. 18. No.4. P. 765-775.


Review

For citations:


Poelueva L.A., Darmaeva D.Z. Charts as a Tool for News Media Analysis. Communicology. 2020;8(4):38-51. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-4-38-51

Views: 165


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)