Preview

Communicology

Advanced search

Development of Communication Theory in Russia in the Books by Aleksandr Chumikov and Mikhail Bocharov

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-4-64-79

Abstract

The article presents the evolution of the concept of the scientific discipline Public Relations from initially disparate components, self-sufficient, mythologized and able to solve most information and communication issues in all areas, to individual technologies and parts of the General complex of integrated marketing communications, which are replaced by the concept of “communication management”. The authors developed a universal set of professional competencies for a communications specialist. They show how this is revealed in the textbooks, manuals and monographs they have written for almost 30 years of their educational and practical activities, which is their undoubted scientific contribution to the development of communication theory.

About the Authors

F. I. Sharkov
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO)
Russian Federation


S. R. Kashaf
Institute of Oriental Studies of Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Бочаров М. (2000). История паблик рилейшнз: нравы, бизнес, наука. М.: Известия.

2. Бочаров М. (2007). История паблик рилейшнз: нравы, бизнес, наука. М.: РИП-Холдинг.

3. Бочаров М. (2009). Записки PR-профессора. М.: Дело.

4. Бочаров М. (2017). Карнавал как специальное событие. М.: АТиСО.

5. Бочаров М. (2018). Личный PR как государева милость. Ритуалы при дворе «Короля-Солнце». М.: АТиСО.

6. Бочаров М. (2019). Личный PR и антиPR Короля Луны. Ритуалы при дворе Людвига II. М.: АТиСО.

7. Бочаров М. (2020). Личный PR короля-чародея. Ритуалы и чудеса при дворе Рудольфа II Габсбурга. М.: АТиСО.

8. Чумиков А. (1993). Социально-политический конфликт: теоретические и прикладные аспекты. М.: Институт молодёжи.

9. Чумиков А. (1997). Ведение переговоров: стратегия, коммуникация, фасилитация, медиация. М.: Институт государственного управления и социальных исследований МГУ имени М.В. Ломоносова.

10. Чумиков А. (1998). Креативные технологии «паблик рилейшнз». М.: Институт государственного управления и социальных исследований МГУ имени М.В. Ломоносова.

11. Чумиков А. (1999). Креативные технологии «паблик рилейшнз». Екатеринбург: Баско.

12. Чумиков А. (2000). Связи с общественностью. М.: Дело.

13. Чумиков А. (2008). Записки PRофессионала. СПб.: Питер.

14. Чумиков А. (2010). Кейсы и деловые игры по связям с общественностью. М.: Кнорус.

15. Чумиков А. (2012-2016). Реклама и связи с общественностью: имидж, репутация, бренд. М.: Аспект-пресс, изд. 1-3 серии «Учебник нового поколения».

16. Чумиков А. (2013). Антикризисные коммуникации. М.: Аспект-пресс, серия «Учебник нового поколения».

17. Чумиков А. (2013). Переговоры - фасилитация - медиация. М.: Аспект-пресс, серия «Современные технологии PR».

18. Чумиков А. (2014). Коммуникационные кампании. М.: Аспект-пресс, серии «Учебник нового поколения».

19. Чумиков А. (2014). Медиарилейшнз. М.: Аспект-пресс, серия «Современные технологии PR».

20. Чумиков А. (2018). Связи с общественностью. Практикум. М.: Юрайт.

21. Чумиков А. Бочаров М. (2020). Управление современными коммуникациями. М.: Инфра-М.

22. Чумиков А., Бочаров М. (2003-2006). Связи с общественностью: теория и практика, изд. 1-3 серии «Классический университетский учебник» 2003-2006. М.: Дело.

23. Чумиков А., Бочаров М. (2007-2010). Связи с общественностью: теория и практика, изд. 1-3 серии «Классический университетский учебник». М.: Дело.

24. Чумиков А., Бочаров М. (2009). Актуальные связи с общественностью: сфера, генезис, технологии, области применения, структуры. М.: Высшее образование, Юрайт-издат.

25. Чумиков А., Бочаров М. (2012-2019). Государственный PR: связи с общественностью для государственных организаций и проектов, изд. 1-3. М.: Инфра-М.

26. Чумиков А., Бочаров М., Самойленко C. (2016). Реклама и связи с общественностью: профессиональные компетенции. М.: Дело РАНХИГС.

27. Чумиков А., Бочаров М., Тишкова М. (2010). PR в Интернете: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0. М.: Альпина-паблишер.

28. Чумиков А., Бочаров М. (2014). Связи с общественностью: теория и практика. М.: Дело РАНХИГС, серия «Учебники Президентской Академии».

29. Чумиков А., Горошко Е. (2016). Связи с общественностью и реклама в системе интернет-коммуникаций: теоретические обоснования и профессиональные практики. М.: Аргамак-медиа.

30. Чумиков А., Горошко Е., Корнев М. (2019). PR, реклама, журналистика в Интернете. М.: Аргамак-медиа.


Review

For citations:


Sharkov F.I., Kashaf S.R. Development of Communication Theory in Russia in the Books by Aleksandr Chumikov and Mikhail Bocharov. Communicology. 2020;8(4):64-79. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-4-64-79

Views: 396


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)