Preview

Communicology

Advanced search

Strategic Planning for the Development of the Socio-Economic Model of Communication

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-3-63-72

Abstract

The article considers the strategic management carried out on the basis of a strategic plan, which includes among the main provisions and components of models for applying methods and methods of communication. According to the author, strategic communication planning is a process of bringing the communication structure and function in line with the main goals of the organization. The so-called strategic communications matrix, which is the focus of marketing research, includes those communication models that fit into the system of strategic communications, involve all stakeholders in the communication process, and optimize communication efforts. Considering the aspects of the development of strategic planning in Russia, the author comes to the conclusion that in the Soviet period of development, the goals of strategic planning were not expressed in the plan of strategic communications, which is a tool for managing all communication structures and processes included in the system of strategic management of the development of a particular object.

About the Author

K. G. Amcuab
Ministry of Economic Development of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Автономов B.C. Ананьин О.И., Афонцев С.А. и др. (2000). История экономических учений. М.: Инфра-М.

2. Гайдар Е.Т. (1997). Государство и эволюция: Как отделить собственность от власти и повысить благосостояние россиян: монография.

3. Гладков И.А. (1979). История социалистической экономики СССР. Т.7. М.: Наука.

4. Голубков Е.П. (1979). Программно-целевой метод планирования. М.: Изд-во: МИНХиГП.

5. Гретченко А.И., Горохова И.В. (2014). Плановый опыт СССР и проблемы стратегического планирования в современной России // Вестник РЭУ. № 11. С. 70-80.

6. Лисовицкий В.Н. (2016). Евсей Либерман - Идеолог «Косыгинской» хозяйственной реформы. Харьковский национальный университет им. В.Н. Каразина. № 3. С.433-452.

7. Молчанов Н.А., Егоров В.П., Матевосова Е.К. (2015). Новые аспекты правового регулирования государственного стратегического планирования в Российской Федерации // Актуальные проблемы российского права. № 2. С. 28-34.

8. Петраков Н.Я. (2002). Станут ли просчеты в прошлом уроками для будущего // Вестник Российской академии наук. № 1. С.81-85.

9. Ротшильд М., Стиглиц Дж.Э. (1975). Равновесие на конкурентных рынках страхования. Технический отчет № 170. Стэнфордский университет IMSSS. Статистический сборник: Москва в цифрах. 1917-1977 гг // Статистика. 1977. С. 92-108.

10. Шарков Ф.И., Луговских Т.Н. (2020). Становление принципа профессионального развития в государственной кадровой политике Российской Федерации: развитие коммуникативных навыков // Коммуникология. Том 8. №1. С.54-62.

11. Язев В.А., Вержанский А.П., Емролович М.Н. (2015). Правовое регулирование стратегического планирования в горнодобывающих отраслях // Издание Государственной думы. С.112.

12. Argenti P., Howell R., Beck K. (2005). The Strategic Communication Imperative. Massachusetts Institute of Technology (MIT) / Alfred P. Sloan School of Management, MIT Sloan Management Review (SMR). Vol. 46. No. 3. P.83-89.

13. Grigorescu A., Lupu M-M. (2015). Integrated Communication as Strategic Communication // Review of international comparative management [revista de management comparat international]. No. 16(4). P. 479-490.

14. Hallahan K., Holtzhausen D., Van Ruler B., Veri D., Sriramesh K. (2007). Defining strategic communication // International Journal of Strategic Communication. No. 1(1). P.3-35. DOI: 10.1080/15531180701285244.

15. Knudsen G.H., Lemmergaard G. (2014). Strategic serendipity: How one organization planned for and took advantage of unexpected communicative opportunities // Culture & Organization. No. 20(5). P. 392-409. DOI: 10.1080/14759551.2014.948440.

16. Ward L.F. (1883). Dynamic sociology; or, Applied social science as based upon statical sociology and the less complex sciences [access mode]: https://socialsciences.mcmaster.ca/econ/ ugcm/3ll3/ward/dynamic2.pdf.


Review

For citations:


Amcuab K.G. Strategic Planning for the Development of the Socio-Economic Model of Communication. Communicology. 2020;8(3):63-72. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-3-63-72

Views: 247


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)