Preview

Communicology

Advanced search

The Perception of Message in Visual Art Communication

https://doi.org/10.21453/2311-3065- 2019-7-2-41-50

Abstract

The paper comprehensively explores the concept of communication. It highlights the relevance of visual images in the context of contemporary information culture and discloses the features of non-verbal messages. The novelty consists in author’s representation of the term “art communication”, based on the analysis of relevant sources. The concept of the “art message” is considered in-depth with particular focus on visual communication. Besides, the author reveals the differences between the visual message and the visual art message, and gives evidence to the importance of art communication within the context of modern communication environment. Special attention is paid to the consideration of aspects of human perception and the way it affects the interpretation of visual messages.

About the Author

A. S. Kulik
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Бодрийяр Ж. (2017). Фатальные стратегии / перевод с франц. Качалова А.В. Москва: РИПОЛ классик.

2. Бычков В.В. (2016). Что такое искусство? // Философский журнал. Т.9 №4, с.18-47.

3. Вайнштейн Л.А. (2004). Теория восприятия: курс лекций. Мн.: БГУ.

4. Василик М.А. (2004). Наука о коммуникации или теория коммуникации? К проблеме теоретической идентификации // Актуальные проблемы теории коммуникации: сб. науч. тр. СПб.: Изд-во СГОПУ.

5. Дроздова А.В. (2012). Трансформация повседневных практик человека: от текста к визуальному образу // Теория и практика общественного развития. Вып. 10. С. 183-187.

6. Дроздова А.В. (2014). Визуальность как феномен современного медиаобщества // Дискуссия. №10 (51).

7. Кириллина Н.В. (2014). Социальный потенциал маркетинговых коммуникаций в информационной среде современного города: социологический анализ. Дисс. … канд. соц. наук / РАНХиГС. Москва.

8. Кириллина Н.В. (2017). Символический обмен как системная характеристика коммуникативных практик // Поведенческая экономика современности и формирование рынков будущего. Материалы VII международной социологической Грушинской конференции 15-16 мар- та 2017 г. С. 1701-1703.

9. Клещина Н.Н. (2015). Новые слова в английском языке и заимствование англицизмов в русском языке // Власть. C. 99-102.

10. Кузнецова Е.М. (2014). Проблема восприятия визуального образа // Наука. Культура. Искусство. Вып. 3. С. 190-194.

11. Морозова Т.В. (2016). Почему современная молодежь так мало читает // Актуальные проблемы гуманитарных наук в России и за рубежом. Сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции. Севастополь.

12. Назаров М.М. (2004). Массовая коммуникация и общество: введение в теорию и исследования. Москва.

13. Назаров М.М., Папантиму М.А. (2009). Визуальные образы в социальной и маркетинго- вой коммуникации: опыт междисциплинарного исследования. Москва: Книжный дом «ЛИ-БРОКОМ».

14. Поносов И.Г. (2016). Искусство и город. Москва.

15. Почепцов Г.Г. (2001). Теория коммуникации. М.: «Рефл-бук», «Ванлер».

16. Рогожникова Т.М., Навалихина А.И. (2011). Доминантные модальности восприятия и их динамика // Вестник Башкирского университета. T. 16, №2. C. 99-102.

17. Розин В.М. (2006). Визуальная культура и восприятие. Как человек видит и понимает мир. Москва: КомКнига.

18. Солсо Р. (2006). Когнитивная психология. СПб.: Питер.

19. Шарков Ф.И. (2005). Теория коммуникации (базовый курс): учебник. М.: РИП-Холдинг.

20. Wade N.J. (2005). Perception and Illusion. Historical Perspectives. NY


Review

For citations:


Kulik A.S. The Perception of Message in Visual Art Communication. Communicology. 2019;7(2):41-50. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065- 2019-7-2-41-50

Views: 251


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)