Preview

Communicology

Advanced search

Socio-Anthropological Features of Journalistic Discourse in the Context of Media Communication

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-67-82.

Abstract

The article puts forward the author’s hypotheses about the genre nature of the modern journalistic text, which in the todays realities is embodied in the media format, corresponding to the conditions of ‘new media’. Forms of functioning of modern journalistic discourse presuppose communicative changes in the perception of social layers and groups of journalistic texts, which entails a change in approaches to the definition of the genre nature of the text in theoretical journalism. The author represents a detailed analysis of the history of transformation of genre classification of media discourse and marks out three types of journalistic discourse: news, analytical and journalistic, giving the generalized characteristic of their social and communicative influence. Special attention is paid to the communicative features of artistic and journalistic text, a comparative analysis of journalistic and literary texts; this question remains open both in the theory of literature and in the theory of journalism.

About the Author

A. D. Hasanov
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Антонова В.И. (2006). Трансформация типологической и жанровой систем в современной журналистике: автореф. дис.. д-ра филол. наук. Саранск. Аристотель (изд. 2017). Политика / пер. с древнегреч. С.А. Жебелева. М.: АСТ.

2. Бахтин М.М. (2000). Проблема автора // Автор и герой: К философским основам гумани- тарных наук. СПб.

3. Борев Г. (2003). Словарь литературных терминов: в 2 т. Т. 2. Москва.

4. Булыко А.Н. (2005). Толковый словарь русского языка. Минск.

5. Варзапова В.Ю. (2017). К вопросу о функционально-жанровой классификации медиатекстов в современной прессе // Сб. научных трудов «Язык как структура и социальная практика». ТОГУ, Хабаровск.

6. Виноградов В.В. (1963). Стилистика. Теория поэтической речи. Поэтика / В.В. Виноградов. М.: Изд-во: А.Н. СССР.

7. Глазкова М.Ю. (2010). Экспрессивный синтаксис в газетной публицистике (на материале русскоязычных и англоязычных аналитических общественно-политических статей): дис.. канд. филол. наук / М.Ю. Глазкова. Ростов н/Д.

8. Добросклонская Т.Г. (2005). Вопросы изучения медиатекстов. Опыт исследования современной английской медиаречи / Т.Г. Добросклонская. М.: Едиториал УРСС.

9. Иванников С.А. (1998). Словарь русского языка. СПб.

10. Измаилян Д.Б. (2012). Языковая реализация идеологического компонента в новостных текстах СМИ (на примере британской качественной прессы): автореф. дис.. канд. филол. наук / Д.Б. Измаилян. Москва.

11. Инджиев А.А. (2007). Словарь литературоведческих терминов для выпускников и абитуриентов. Ростов н/Д.

12. Кайда Л.Г. (1989). Эффективность публицистического текста / Л.Г. Кайда. Москва.

13. Кардумян М.С. (2011). Языковая специфика аналитической разновидности дискурса масс- медиа (на материале статей на русском и английском языках): дис.. канд. филол. наук / М.С. Кардумян. Ставрополь.

14. Клушина Н.И. (2003). Общие особенности публицистического стиля / Н.И. Клушина // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования: учебное пособие. М.: Изд-во МГУ.

15. Кройчик Л.Е. (2005). Публицистический текст как жанр и как дискурс // Акценты. Новое в массовой коммуникации. № 3-4.

16. Липовецкий М.Н. (2000). Русский постмодернизм. Очерки исторической поэтики. Екате- ринбург.

17. Милевич И.Г. (2004). Сопоставительный когнитивно-дискурсивный анализ языка современной публицистики: коммуникативные стратегии // Русская и сопоставительная филология: состояние и перспективы: Международная научная конференция, посвященная 200-летию Казанского университета: труды и материалы / под общ. ред. К.Р. Галиуллина. Казань.

18. Ожегов С.И. (1981). Словарь русского языка. Москва. Прохоров А.М. (1999). Большая Российская энциклопедия. Москва.

19. Прохоров Е.П. (2000). Введение в теорию журналистики. Москва.

20. Скуленко М.И. (1986). Убеждающее воздействие публицистики. Киев.

21. Смотрова И.В. (2005). Функционирование публицистического текста в современной англоязычной прессе: на материале качественных газет Англии и США 1990-х - 2000-х гг.: дис.. канд. филол. наук / И.В. Смотрова. Воронеж.

22. Солганик, Г.Я. (2007). Язык современной публицистики: сборник статей / Г.Я. Солганик. М.: Флинта.

23. Тепляшина А.Н. (2004). Сатирические жанры публицистики. СПб.

24. Тертычный А.А. (2002). Жанры периодической печати: учебное пособие / А.А. Тертычный. М.: Аспект-Пресс.

25. Тураев С.В., Тимофеев Л.В. (1974). Краткий словарь литературоведческих терминов. Москва.

26. Ученова В.В. (1985). Беседы о журналистике. Москва. Ушаков Д.Н. (2005). Словарь современного русского языка. Москва.

27. Черепахов М.С. (1973). Проблемы теории публицистики. Москва. Юрков А.А. (2003). Этика журналистского творчества. СПб.


Review

For citations:


Hasanov A.D. Socio-Anthropological Features of Journalistic Discourse in the Context of Media Communication. Communicology. 2019;7(2):67-82. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-67-82.

Views: 141


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)