Preview

Communicology

Advanced search

Information Noise in Infant Development: conceptual approach

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-109-121

Abstract

Recognition at the legislative level of the need to conduct comprehensive studies of the information space of modern children updates the task of analyzing new risks and threats, and the development of integrative intersectoral approaches, the attempt of which is carried out by the authors of the article. The article represents a new concept of information noise as a risk factor in the information space of the child. In terms of the impact of digital culture on all aspects of social life the authors consider the main approaches to solving the problem of information pollution, as well as related to the informatization and mediatization of life concepts, the proposed ways of adaptation of children to a new space of adulthood, ranging from psychohygenic approaches to state-legal regulation. The correlation of the phenomenon of information noise with already established scientific categories and terms is considered in detail, the distinctive features of information noise as a factor of the space of development of the child, his mental and social well-being are indicated. The authors proceed from the correlation between the level of information noise, understood in close connection with the phenomenon of hyperstimulation of mental resources of children, and the occurrence of information stress (stress accumulation). Based on the analysis of existing approaches to the understanding of information noise, already established in science, and used in regulations terms, the authors formulate their own definition of information noise. Among the objectives of the development of the presented concept, the authors determine the establishment of patterns of formation of conditions, trends and trajectories of the adaptation strategies of the child’s informational behavior, ways of developing resistance to the influence of information noise, identifying the dependence of the child’s social portrait and risk

About the Authors

A. K. Polyanina
Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Russian Federation


Y. V. Andreeva
Kazan Federal University
Russian Federation


References

1. Белоусова М.В., Карпов А.М., Уткузова М.А. (2014). Влияние гаджетов на развитие коммуникации, социализации и речи у детей раннего и дошкольного возраста// Практическая медицина. № 9 (85). С. 108-112.

2. Большаков А.М., Крутько В.Н., Кутепов Е.Н., Мамиконова О.А., Потемкина Н.С., Розенблит С.И., Чанков С.В. (2016). Информационные нагрузки как новый актуальный раздел гигиены детей и подростков // Гигиена и санитария. № 95 (2). С. 172-177.

3. Бухтияров И.В., Денисов Э.И., Еремин А.Л. (2014). Основы информационной гигиены: концепции и проблемы инноваций // Гигиена и санитария. С. 5-9.

4. Галкин В.П. (2005). Некоторые аспекты существования естественных информационных систем в условиях информационного шума // Проблемы научного и вненаучного познания. №5. С. 59-67.

5. Денисов Э.И. (2019). Роботы, искусственный интеллект, дополненная и виртуальная реальность: этические, правовые и гигиенические проблемы // Гигиена и санитария. № 98 (1). С. 5-10.

6. Еляков А.Д. (2005). Информационная перегрузка людей // Социологические исследования. № 5. С. 114-121.

7. Киселев А.Г. (2011). Теория и практика массовой информации. Подготовка и создание медиатекста: учебник для вузов (2011) / А.Г.Киселев. СПб.: Питер.

8. Кобрин Н.В. (2014). Понятие медиашума в коммуникативно-социальном аспекте//Филологические науки. Вопросы теории и практики. № 7 (37). С. 86-88

9. Кузнецова А.В. (2012). Проблемы информации и энтропии в медиатексте: автореф. дис. канд. филол. наук. Ростов н/Д.

10. Миронов Д. Ф. (2015) Информационный шум и образовательный процесс // Вестн. Санкт- Петерб. гос. ун-та культуры и искусств. № 4. С. 24-30.

11. Мясоедов С. П. (2005). Кросскультурный шок и типичные ошибки общения // Управление персоналом. № 3. С. 55-59.

12. Полудина В.П. (2011). Информационный шум в Интернете ка проблема потребления коммуникации// Журнал социологии и социальной антропологии. Т. XIV. № 5 (58). С. 386-394.

13. Полянина А.К. (2015) Понятие информационной продукции как ключевой категории системы правового обеспечения информационной безопасности детей//Lex Russica. Т. 108. №11. С. 75-82.

14. Смирнов Ф.П. (2007) Информационное здоровье общества как объект государственной политики: дис.канд.соц.наук. Санкт-Петербург.

15. Урсул А. Д. (2009). Информационный шум. М.: Академический Проект.

16. Явдолюк Н.В. (2011) Информационный шум // Советник. № 6. С. 1.

17. Gordon P. (2018). Information overload in the information age: a review of the literature from business administration, business psychology, and related disciplines with a bibliometric approach and framework development. Business Research.

18. Kaku M. (2014). The Future of the Mind: The Scientific Quest to Understand, Enhance, and Empower the Mind.

19. Klingberg Torkel. (2010). Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory.

20. Livingstone S. (2008). On the mediation of everything // Journal of communication. 59 (1). P. 1-18.

21. Postman N. (1993). Technopoly: the Surrender of Culture to Technology. New York: Vintage Books.

22. Shannon C. (1948). A Mathematical Theory of Communication. Simmel G. (1903). Die Großstädte und das Geistesleben.

23. Weber M. (1925). Wirtschaft und Gesellschaft.


Review

For citations:


Polyanina A.K., Andreeva Y.V. Information Noise in Infant Development: conceptual approach. Communicology. 2019;7(2):109-121. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-2-109-121

Views: 230


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)