Preview

Communicology

Advanced search

Political Factor of Media Discussions: public embarrassment of a regional public official

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-3-79-93

Abstract

The paper represents a case-study of the particular case of manifestation of regional official’s rudeness and its reflection in media discussions. The sources are comments to news published on the regional information agency website, and telegram channels’ publications by the subject.Relationship between the authorities and the people is one of the key topics of political interest. Appeal to concept of political culture allows to answer many questions concerning the mastery, retention and use of power. To do this, the analyzed information array was considered the next aspects: reasons contributing to the appearance of the official’s statement (cultural level, awareness of the Russian regional elite, the gap between bureaucracy and Russian population); sanctions against the official (dismissal, extrajudicial reprisals); options for getting out of the situation for authorities (condemnation from the federal elite); political consequences of rudeness of the elite (protest vote of the population, recognition of personnel hunger in regions).Analysis of each issues allowed to address the problem of media discussions’ political potential, including new-media sites. Despite the constantly mentioned fact that such statements of officials provoke popular anger, which will affect the results of the elections in 2019, the discourse analysis reveals otherwise. Publications in the Internet space serve as a platform that absorbs negative expression of the audience, but not as a tool for calling for more active actions.

About the Authors

Z. Z. Knyzhova
Saratov State Law Academy
Russian Federation


I. V. Suslov
Saratov State Law Academy
Russian Federation


References

1. Волков Д., Гончаров С. (2014). Российский медиа-ландшафт: телевидение, пресса, Ин-тернет. М.: Аналитический центр Юрия Левады (Левада-Центр).

2. Горностаева А.А. (2017). Особенности западной и российской политической коммуникации и их отражение в дискурсе // Актуальные проблемы лингвистики, переводоведения и педагогики. №1. С. 56-73.

3. Евгеньева Т.В., Губченко В.А. (2017). Психологические особенности формирования оппозиционной повестки в сети Интернет // Политическая наука, (Спецвыпуск). С. 385-401.

4. Казанин В.Е. (2017). Телеграм-каналы как перспективная технология публичности власти // Вопросы политологии. №3. С. 142-149.

5. Мартынов К. (2012). От слактивизма к республике: почему интернет-революции становятся реальностью // Логос. №2. С. 19-27.

6. Радина Н.К. (2018). Цифровая политическая мобилизация онлайн-комментаторов мате-риалов СМИ о политике и международных отношениях // Полис. Политические исследования. №2. С. 115-129.

7. Соколов А.В. (2014). Интернет-технологии политического участия и их влияние на оффлайн-политику // Известия Алтайского государственного университета. № 1. С. 191-199.

8. Усманова З.Р. (2018). Основные направления кристаллизации социально-политических представлений российских граждан в интернет-сообществах // Гуманитарные науки. Вест-ник Финансового университета. №5. С. 42-51.

9. Химик В.В. (2011). Современный чиновник: традиционный образ и некоторые особенности речевого поведения // Русский язык за рубежом. №3. С.59-64.

10. Ясавеев И.Г. (2006). Конструирование «не-проблем»: стратегии депроблематизации ситуаций // Журнал социологии и социальной антропологии. №1. С. 91-102.

11. Almond G., Verba S. (1963). The Civic culture. Political attitudes and democraty in five nations. Princeton (N.Y.): Princeton University Press.

12. Andersson L., Pearson Ch. (1999). Tit for Tat? The Spiraling Effect of Incivility in the Workplace // The Academy of Management Review. №3. P.452-471.

13. Baum M.A., Groeling Т. (2008). New Media and the Polarization of American Political Discourse // Political Communication. №4. Р. 1-39.

14. Best J. (2003). Social problems. L.T. Reynolds, N. J. Herman-Kinney (eds.) In: Handbook of symbolic interactionism. Walnut Creek, CA: AltaMira Press. Р.981-996.

15. Calderaro A. (2018). Social Media and Politics. Outwhite W., Turner S. (eds). In: The Handbook of Political Sociology. London. Р.781-796.

16. Hilgartner S., Bosk С. (1988). The rise and fall of social problems: a public arenas model // American journal of sociology. №1. Р.53-78.

17. Himelboim I. (2013). Birds of a Feather Tweet Together: Integrating Network and Content Analyses to Examine Cross Ideology Exposure on Twitter // Journal of Computer-Mediated Communication. №2. Р.154-174.

18. Morozov E. (2011). The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom. New York: PublicAffairs.

19. Sobieraj S. (2011). From Incivility to Outrage: Political Discourse in Blogs, Talk Radio, and Cable News // Journal Political Communication. №1. Р.19-41.

20. Steinert-Threlkeld Z.C. (2018). Moralization, protest and violence // Nature Human Behaviour. №2. Р. 370-371.

21. Theocharis Y. (2015). The Conceptualization of Digitally Networked Participation // Social Media + Society. №2. Р. 1-14


Review

For citations:


Knyzhova Z.Z., Suslov I.V. Political Factor of Media Discussions: public embarrassment of a regional public official. Communicology. 2019;7(3):79-93. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-3-79-93

Views: 206


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)