Preview

Communicology

Advanced search

Integrated Content: the synergistic effect of merging media and social networks and its impact on the information environment

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-3-136-147

Abstract

The Integrated Content is media content that includes information from the social networks or presuppose internet users as the source of information. This phenomenon, which combines information and communication, cannot be assessed by the same criteria as any other journalistic genre (for press, radio or TV). Based on the concepts developed by domestic and foreign researchers the author shows that integrated content creates certain consequences for the communication process and due to the synergy effect, it reaches a fundamentally new level of impact compared to the content produced by the media and the social networks separately. By using of information from social networks, journalists create some bias to a certain perception of content and often complicate rational and multilateral analysis of information. The author concludes that working with integrated content requires from the media representatives a more responsible attitude to the selection of material and sources to avoid possible risks in the information environment

About the Author

V. S. Sorokina
Moscow State Institute of International Relations
Russian Federation


References

1. Бергер П., Лукман Т. (1995). Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Медиум.

2. Бодрийяр Ж. (1999). Реквием по Масс-Медиа. Поэтика и политика. Альманах Российско-французского центра социологии и философии Института социологии Российской Академии наук. М.: Институт экспериментальной социологии, СПб.: Алетейя. С. 193-226.

3. Браславец Л.А. (2009). Социальные сети как средство массовой информации: к постановке проблемы // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика № 1.

4. Вирен Г., Фролова Т. (2015). Информационные агентства. Как создаются новости: Учеб. пособие для студентов вузов. М.: Аспект Пресс.

5. Дуткевич П., Казаринова Д. Б. (2017). Страх как политика // Полис. Политические исследования. № 4. С. 8-21.

6. Дьяченко О. В. (2014). Российские СМИ в социальных сетях Facebook и в «ВКонтакте»: практики взаимодействия // Медиаскоп. № 4.

7. Кастельс М. (2000). Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. под ред. О. И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ.

8. Кириллина Н.В. (2014). Социальный потенциал маркетинговых коммуникаций в информационной среде современного города (социологический анализ): автореферат дисс. … канд. соц. наук / Рос. акад. нар. хоз-ва и гос. службы при Президенте РФ. Москва.

9. Колесниченко А.В. (2017). Трансформация журналистской работы под влиянием новых технологий: поиск информации, жанры медиатекстов, редакционная культура // Вестник Московского университета. Серия 10, Журналистика. № 5.

10. Колесниченко А.В. (2018). Критерии отбора новостей в современных российских СМИ // Медиаскоп. № 3.

11. Кравченко С.А. (2013). К обоснованию гуманистической теории сложности // Вестник МГИМО Университета. №1(28). С. 180-184.

12. Ноэль-Нойман Э. (1996). Общественное мнение. Открытие спирали молчания: Пер. с нем. / Общ. ред. и предисл. Н. С. Мансурова. М.: Прогресс-Академия; Весь Мир.

13. Соловей В.Д. (2015). Абсолютное оружие. Основы психологической войны и медиаманипулирования. М.: Эксмо.

14. Старцев А.А., Гришанин Н.В. Кириллина Н.В. (2018). Идентичность и идентификация личности в социальных сетях // Коммуникология. Том 6. №4. С. 76-87.

15. Ткачева Н.В., Вартанов С.А., Дунас Д.В., Гуреева А.Н. (2016). К вопросу о теоретическом понимании новостей в цифровую эпоху: трансформация структуры, сил влияния, «Жизненного цикла» // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. №3.

16. Чугров С.В. (2017). Post-truth: трансформация политической реальности или саморазрушение либеральной демократии? // Полис. Политические исследования. № 2.

17. Beck U. (2010). World at Risk. Cambridge: Polity Press.

18. Bordoni C. ( 2017). State of Fear in a Liquid World. L., N.Y.: Routledge.

19. Bosshart S. (2017): Bürgerjournalismus im Web. Kollaborative Nachrichtenproduktion am Beispiel von Wikinews. Konstanz/München: UVK.

20. Bowman S., Willis С. (2003). We Media. How Audiences are Shaping the Future of News and Information. Reston: The Media Center at the American Press Institute.

21. Engesser S. (2008). Professionell-partizipative Nachrichtensites, in: Quandt, Thorsten/Schweiger, Wolfgang (Hrsg.): Journalismus online - Partizipation oder Profession? Wiesbaden: VS Verlag.

22. Le Bon G. (20 01). The Crowd: A Study of the Popular Mind. Kitchener, Ont.: Batoche Books.

23. Meckel M., Fieseler C., Grubenmann S. (2012). Social Media - Herausforderungen für den Journalismus. HMD - Praxis der Wirtschaftsinformatik. 49.

24. Neuberger C. (2017). Soziale Medien und Journalismus. In: Schmidt, Jan-Hinrik; Taddicken, Monika (eds.): Handbuch Soziale Medien. Springer Reference Sozialwissenschaften, Wiesbaden: Springer VS.

25. Sharkov F.I., Silkin V.V., Abramova I.E., Kirillina N.V. (2018). Violation of Information Ecology in Modern Media Space // RUDN Journal of Sociology. Vol. 18. No.4


Review

For citations:


Sorokina V.S. Integrated Content: the synergistic effect of merging media and social networks and its impact on the information environment. Communicology. 2019;7(3):136-147. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-3-136-147

Views: 230


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)