Preview

Communicology

Advanced search

Configuring as a Management Tool for Capitalization in Social Networks

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-4-15-31

Abstract

The author proceeds from the fact that the management of the process of capitalization of the social network space is the configuration of a relational network of public space actors who have a certain degree of readiness for communication within the community, the ability to use connections and relationships to carry out socially useful collective activities and responsibility to the community for the results joint activities. It is shown that by configuring the relational network it is possible to accelerate the capitalization process, since it becomes possible to more effectively involve individuals in the process of solving socially significant problems. The article worked out the fundamentals of the technology of capitalization of the social network space of public communications at the scientific-organizational, formalized-descriptive, procedure-practical levels. This allowed us to offer a scientifically developed solution to the problem of capitalization of the social network space based on theoretical and methodological approaches to social management; give a description of the goal, subject and object, tool (method or their combination) used to achieve the planned results; build an algorithm for capitalizing the social network space of public communications based on crowdsourcing activities in social media.

About the Author

V. V. Zotov
Kursk Academy of State and Municipal Service
Russian Federation


References

1. Бабинцев В.П. и др. (2014). Технология краудсорсинга в региональном управлении / Под науч. ред. В.П. Бабинцева. Белгород: Константа.Б

2. Эйкер Д. (2012). Инновация модели бизнеса через «краудсорсинг» с использованием социальных сетевых платформ // Проблемы управления в социальных системах. Т.4, №6. С. 87-99.

3. Бюссе С. (2001). Социальный капитал и неформальная экономика в России // Мир России. № 2. С. 93-104.

4. Дятченко Л.Я. (1993). Социальные технологии в управлении общественными процессами. М.; Белгород: Центр соц. Технологий.

5. Зотов В.В., Губанов А.В. (2019). Формирование пространства публичных коммуникаций субъекта Россиской Федерации в условиях превалирования социальных медиа // Общество: социология, психология, педагогика. № 3. С. 57-61.

6. Зотов В.В. (2019). Публичное управление как конфигурирование релятивных социальных сетей // Будущее социологического знания и вызовы социальных трансформаций (к 90-летию со дня рождения В.А. Ядова). Международная научная конференция. Сборник материалов. М.: ФНИСЦ РАН, С.563-565.

7. Кастельс М. (2000). Информационная эпоха: экономика, общество и культура. М.: ГУ ВШЭ.

8. Кочергин В.Я. (2003). Ролевая структура механизма взаимодействия социальных технологий и управления // Проблемы теории и практики управления. № 6. С. 20-24.

9. Куркина М.П., Бабинцев В.П., Зотов В.В., Забелина Н.В. (2011). Технологии управления социальной сферой региона: монография. Курск: Изд-во Курского гос. медицинского ун-та.

10. Лысенко В.А., Зотов В. В. (2011). Структурно-функциональная организация информационно-коммуникационной среды современного общества // Теория и практика общественного развития. № 2. C. 91-93.

11. Масланов Д.В., Масланов Е.В., Подсеваткин И.С. (2016). Использование новых интернет-технологий в государственном управлении: политический краудсорсинг как инструмент развития взаимодействия общества и государства // Социодинамика. № 3. C. 137-146.

12. Нуриджанов А.Э. (2017). О категории «управленческая конфигурация» в контексте социологии управления // Экономические и гуманитарные исследования регионов. № 4. С. 46-49.

13. Позняков В. П. (2012). Трансформация субъект-объектных отношений в процессе управления // Знание. Понимание. Умение. №4. С. 73-76

14. Преликова Е.А. (2019). Управление процессом капитализации социального здоровья в условиях городской среды. Курск: ЗАО «Университетская книга».

15. Социальная коммуникация и социальное управление в экоантропоцентрической и семиосоциопсихологической парадигмах. (2000). Книга 2. М.: Изд-во Ин-та социологии РАН, 2000. С. 138-154.

16. Хау Дж. (2012). Краудсорсинг. Коллективный разум как инструмент развития бизнеса. М.: Альпина Паблишер.

17. Хрюкова С.С. (2018). Зарубежный опыт технологий рекрутинга через использование социальных сетей и процессов геймификации // Современные технологии в науке и образовании - СТНО-2018: Сборник трудов международного научно-технического форума: в 11 томах. Том. 8 Рязань: Рязанский государственный радиотехнический университет. С. 161-164.

18. Шарков Ф.И., Бузин В.Н. (2012). Интегрированные коммуникации: Массовые коммуникации и медиапланирование. М.: Дашков и К.

19. Шихирев П.Н. (2003). Природа социального капитала: социально-психологический подход // Общественные науки и современность. №2. С. 17-32.

20. Allen N.J., Meyer J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology. Vol. 63. P. 1-18.

21. Bourdieu P. (1986). The forms of capital. In: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press. P. 241-258.

22. Brabham D.C. (2013). Crowdsourcing. Cambridge, MA: The MIT Press.

23. John P. (2004). Policy Networks. The Blackwell companion to political sociology / ed. by K.Nash and A.Scott. Malden (MA): Wiley-Blackwell. P. 139-148.

24. Popper K.R. (2013). The Open Society and Its Enemies. Princeton and Oxford: Princeton University Press.


Review

For citations:


Zotov V.V. Configuring as a Management Tool for Capitalization in Social Networks. Communicology. 2019;7(4):15-31. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-4-15-31

Views: 157


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)