Preview

Communicology

Advanced search

Legal Issues of the Use of Information and Communication Technologies for the Development of Interaction between the Government and the Population

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-4-54-70

Abstract

Modern information and communication technologies have significantly expanded the possibilities of interaction between authorities and the population in Russia in the process of managerial activities. On the one hand, these technologies are becoming a definite tool for implementing democracy. On the other hand, their use contributes to a change in the consciousness of citizens themselves, forming a «digital culture» of the population. These trends led to significant changes made to the legislation of the Russian Federation, which regulates the implementation of constitutional rights and freedoms of citizens, in the current century. Following the demands of society, the legislator reflected the features of the use of information and communication technologies in various legal relations arising in the process of interaction between public authorities and citizens.The article has consistently examined the development of legislative regulation regarding citizens’ appeals to state authorities and local self-government, the provision of state and municipal services, and the implementation of public initiatives, in terms of the possibilities of using information and communication technologies. Special attention is paid to the experience of the subjects of the Russian Federation in organizing and regulating electronic forms of interaction between authorities and citizens.Based on the research, the authors reveal the following trends in the area, e.g.: (1) an increase in the number of electronic communications to both official emails of the authorities and to their accounts on social networks and alternative digital platforms; (2) a significant expansion of the range of state and municipal services that can be provided in electronic form

About the Author

O. V. Brezhnev
Kursk Academy of State and Municipal Services
Russian Federation


References

1. Беляков П.А. (2014). Защита прав граждан на обращение в государственные органы и органы местного самоуправления // Законность. №4. С. 11-16.

2. Бочкарев И.Е. (2015). О праве на обращение в форме электронного документа // Информационное право. №4. С. 17-21.

3. Булгатова Ю.С., Дырхеев А.В. (2018). Информационные технологии как средство модернизации государственного управления в современном обществе // Вестник Бурятского государственного университета. Экономика и менеджмент. Вып. 1. С. 8-15.

4. Гончарова А.А., Давыдова М.Л., Шайхуллин Г.С. (2015). Проблемы и перспективы реализации проекта «Российская общественная инициатива» // Северо-Кавказский юридический вестник. №3. С. 123-131.

5. Дмитриева Е.А. (2012). Предоставление муниципальных услуг в электронной форме: современное состояние и перспективы развития // Конституционное и муниципальное право. №3. С. 51-54.

6. Кириллина Н.В. (2018). Право на город: репрезентация и воспроизведение данных в городской информационной среде // Коммуникология. Том 6. No 2. С. 116-123.

7. Охотский Е.В. (2017). Информационно-коммуникационные технологии в государственном управлении: состояние, планы, перспективы // Коммуникология. Т.5. №1. С. 195-203.

8. Примакова Т.О. (2014). Российская общественная инициатива: проблемы формирования и функционирования новой формы непосредственной демократии // Конституционное и муниципальное право. № 7. С. 69-74.

9. Хохлова Д.О. (2014). Информационно-коммуникационные технологии и электронное правительство // Социально-экономические науки и гуманитарные исследования. №2. С. 133-134.

10. Чеботарева А.А. (2010). Предоставление государственных и муниципальных услуг в электронной форме: реальность 2014 года? // Государственная власть и местное самоуправление. №10. С. 16-20.

11. Carey J.W. (1989). Communication as culture: Essays on media and society. Winchester, MA: Unwin Hyman.

12. Craig R.T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory. Vol.9. Iss.2. Р.119-161.

13. Cronen V.E., Pearce W.B., Changsheng X. (1989).The Meaning of «Meaning» in the CMM Analysis of Communication: A Comparison of Two Traditions. Research on Language and Social Interaction. 23 (1-4): 1-40.

14. Luhmann N. (1992). What is communication? Communication Theory. Vol.2. Iss.3. Р. 251-259


Review

For citations:


Brezhnev O.V. Legal Issues of the Use of Information and Communication Technologies for the Development of Interaction between the Government and the Population. Communicology. 2019;7(4):54-70. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-4-54-70

Views: 250


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)