Preview

Communicology

Advanced search

Intercultural Communication as an Integral Part and Tool of the Interview

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-4-138-155

Abstract

The author analyses Russian and foreign methods and tactics of television interviewing from the standpoint of cross-cultural communication, taking into account the mentality of journalists, as well asthe personality and attitudes of their guests’ and viewers’, who sometimes represent different models of communication and interview traditions. The first part of the article defines the unwritten rules of intercultural communication, common and understandable for everyone who is able to conduct a functional dialogue of a person. The second part identifies the problems that may arise during a television interview under the circumstances when the interviewer, the interviewee, and the viewer represent different established communication models. The third and fourth parts of the article deal with specific cases of communication problems in television interviews, both publicly acknowledged and from the author’s private practice. Along the study, the author outlines certain differences between the current attitude upon the role of mass media in Russia and the Western countries

About the Author

A. B. Gurnov
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO)
Russian Federation


References

1. Вебер М. (1990). Смысл «свободы от оценки» в социологической и экономической науке // М. Вебер. Избранные произведения. М.: Прогресс.

2. Голдгейер Д., Макфол М. (2009). Цель и средства. Политика США в отношении России после «холодной войны. М.: Международные отношения.

3. Горшков М.К., Шереги Ф.Э. (2012). Прикладная социология: методология и методы. М.: ФГФНУ «Центр социологических исследований», Институт социологии РАН.

4. Гофман И. (2000). Представление себя другим в повседневной жизни. М.: КАНОН-ПРЕСС.

5. Давтян О.С. Арцишевский И.С. (2016). Согласно протоколу. СПб: Коста.

6. Дридзе Т.М. От герменевтики к семиосоциопсихологии: от «творческого» толкования текста к пониманию коммуникативной интенции автора // Социальная коммуникация и социальное управление в экоантропоцентрической и семиосоциопсихологической парадигмах. М.: Институт социологии РАН, 2000.

7. Квале С. (2003). Исследовательское интервью. Мocква.

8. Кравченко С.А. (2019). Усложняющиеся метаморфозы: социологические поиски ответов на вызовы. М.: Знание - Сила.

9. Ксенофонтов В.Н. (2000). Этика: генезис, содержание, особенности. Москва.

10. Матвеев В.М., Панов А.Н. (1983). В мире вежливости. Москва: Молодая гвардия.

11. Спенсер Г. (1997). Синтетическая философия. Киев: Ника-Центр.

12. Шарков Ф.И., Горохов А.М. (2018). Применение социальных технологий в исследовании информационных императивов коммуникации (на примере информационного противоборства) // Коммуникология. Том 6. №2. С.105-115.

13. Ядов В.А. (2011). Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности. М.: Омега-Л.

14. Beck U. (2007). Cosmopolitan Vission. Cambridge: Polity Press.

15. King L., Gilbet B. (1994). How to Talk to Anyone, Anytime, Anywhere: The Secrets of Good Communication. NY: The Crown Publishers.

16. Simmel G. (1978). The Stranger. In: Levine, D.N. (ed). George Simmel: On Individuality and Social Forms. Chicago: University of Chicago Press


Review

For citations:


Gurnov A.B. Intercultural Communication as an Integral Part and Tool of the Interview. Communicology. 2019;7(4):138-155. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2019-7-4-138-155

Views: 250


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)