Preview

Communicology

Advanced search

Criteria and Specifics of Staging Reality in New Media

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-1-101-113

Abstract

Modern processes in the media, which include the extensive use of integrated content and the shift in emphasis from the correct transmission of the message to the easily understood and simplified form, have led to significant changes in the infosphere. Information distortions take on many forms that are not limited to fakes and inaccuracy, but become part of a large-scale staging of reality. On the basis of the concepts developed by domestic and foreign researchers the author attempts to identify criteria for staging of reality and to analyze the changes that occurred in its mechanisms during the transition from traditional forms of journalistic material to new media. These changes cause the continuous creation of staged risks, which was not possible within the framework of traditional media. The author concludes that these processes should be taken into account as a fundamentally important factor in the analysis of the shaping of public opinion under the influence of the media.

About the Author

V. S. Borovinskaya
Moscow State Institute of International Relations
Russian Federation


References

1. Бергер П., Лукман Т. (1995). Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Медиум.

2. Гидденс Э. (2004). Ускользающий мир: как глобализация меняет нашу жизнь. М.: Весь мир.

3. Кравченко С.А. (2017). Сосуществование рискофобии и рискофилии - проявление «нормальной аномии» // Социологические исследования. № 2. С. 3-13.

4. Луман Н. (2005). Реальность массмедиа. М.: Праксис.Маклюэн М. (2003). Понимание медиа: Внешние расширения человека. М.; Жуковский: КАНОН-пресс-Ц, Кучково поле.

5. Сорокина В.С. (2019). Инсценирование политической реальности // Полис. Политические исследования. № 6. С. 145-158.

6. Чугров С.В. (2017). Post-truth: трансформация политической реальности или саморазрушение либеральной демократии? // Полис. Политические исследования. 2017. № 2. С. 42-59.

7. Шарков Ф.И. (2016). Визуализация политического медиапространства // Полис. Политические исследования. № 5. С. 97-107.

8. Beck U. (2010).World at Risk. Cambridge: Polity Press.

9. Fischer-Lichte E. (1998). Inszenierung und Theatralität / Willems H., Jurga M. (Hg.) Inszenierungsgesellschaft. Opladen: VS Verlag für Sozialwissenschaften. S. 81-90.

10. Meyer T. (2000). Angemessenheitsbedingungen für die mediale Inszenierung des Politischen / Schicha C., Brosda C. (Hg.) Medienethik zwischen Theorie und Praxis. Münster: LIT. S. 167-172.


Review

For citations:


Borovinskaya V.S. Criteria and Specifics of Staging Reality in New Media. Communicology. 2020;8(1):101-113. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-1-101-113

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)