Preview

Communicology

Advanced search

Communication Patterns of Adolescents on Social Networks

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-1-128-136

Abstract

The article is devoted to the features and specifics of social network communication of adolescents on the Internet. VKontakte, Instagram and Twitter, the most popular social networks among teenagers, are considered as a special social environment, which is an integral part of the daily communication of a modern teenager. In the theoretical base, the author relied on the concept of M. McLuhan, the dramatic sociology of I. Hoffman and the theory of network societies M. Castells. Based on the results of a qualitative study in the form of personal interviews with adolescents, the author creates a ‘profile’ of social networks in the understanding of adolescents: describes the distinctive characteristics of adolescents using social networks VKontakte, Instagram and Twitter as communication channels, the dynamics of the use of social networks for adolescents’ self-determination, were highlighted the advantages and disadvantages of having accounts on social networks from the point of view of adolescents.

About the Author

V. A. Shcherbakova
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Бирюков Д.А. (2006). Блоги и СМИ: Новые роли [эл. ресурс]: http://vz.ru/culture/ 2006/8/28/46864.html.

2. Браславец Л.А. (2009). Социальные сети как средство массовой информации // Вести ВГУ. №1. С. 125-130.

3. Гримов О.А. (2013). Самопрезентация личности в социальных сетях // Социология. №2. С. 59-66.

4. Загутин Д.С. (2015). Степанова А.А. Влияние социальных сетей на социализацию молодежи: интенсивность, уровни, последствия // Образование. Наука. Инновации: Южное измерение. № 1 (39). С.111-116.

5. Лещенко А.М. (2011) Социальные сети как механизм конструирования коммуникации в современном обществе : дис. канд. филос. наук.

6. Маклюэн М. (2003). Понимание Медиа: Внешние расширения человека М.; Жуковский: «КАНОН-пресс-Ц».

7. Маяцкая О.Б. (2017). Влияние сети Интернет на ценностные установки молодого поколения россиян // Бюллетень науки и практики. №12 (25). С. 354-358.

8. Нургалеева Л.В. (2005). Нестрогие коммуникационные альянсы. Проблемы и особенности взаимодействия сетевых сообществ // Гуманитарная информатика. № 2. C. 28-36.

9. Самыгин С.И., Попов М.Ю., Загутин Д.С. (2015). Социальные сети как социальный институт социализации молодёжи // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. №5.

10. Сундеева Е. Н. (2016) Организация учебно-воспитательной работы в образовательном учреждении с целью профилактики и коррекции агрессивного поведения подростков (из профессионального опыта) / Социальные сети и интернет риски [эл. ресурс]: http://detionline.eom/assets/files/joumal/l1/eukidsl1.pdf.

11. Туркин Д.В. (2008). Социальная коммуникация в Сети Интернет // Вестник ЧелГУ. 2008. №33.

12. Ясев В.В. (2018). Социальные сети как фактор социализации студенческой молодёжи // В сборнике: Итоги научных исследований ученых МГУ имени А.А. Кулешова Сборник научных статей. Под ред. Е.К. Сычовой. С. 254-255.

13. Castells M. (2002). The Internet Galaxy: Reflectionson the Internet, Business, and Society. Oxford; NewYork : Oxford University Press.

14. Castells M. (2004). The Network Society: A Cross-Cultural Perspective. Cheltenham, UK; Northampton, MA, Edward Edgar.

15. Goffman E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday.

16. Prepis A. (2018). The values of the world heritage and the younger generation // Наследие и современность. Т. 1. № 3. С. 7-19.

17. Yurchisin J. (2005). An Exploration of Identity Re-Creation in the Context of Internet Dating // Social Behavior & Personality: An International Journal, 33(8): 735-750


Review

For citations:


Shcherbakova V.A. Communication Patterns of Adolescents on Social Networks. Communicology. 2020;8(1):128-136. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-1-128-136

Views: 252


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)