Preview

Communicology

Advanced search

The Role of Social Media in Political Communication

https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-4-22-36.

Abstract

The paper examines the impact of the Internet and social networks on the political life of a person. The author analyses strengthening of the role of new media in society as the latest means of communication and social lift. As a result of the study, the author outlines the main approaches to studying the political role of social media, and claims, that such studies in the near future may become one of the main vectors in the development of political science. Political communication in society has become interactive, acting on the principles of a network. In an era of openness and transparency, dry official information about the organization’s activities no longer inspires confidence. The presentation of the text and content affect not only the political preferences of civil society, or rather, different groups of civil society, since it becomes more and more segmented by interests and preferences, but also electoral preferences. The article attempts to clarify the issues related to the terminological apparatus, to outline the main approaches to assessing the role of social media in politics, to highlight the main trends in the development of this sphere of public activity.

About the Author

T. V. Prokopenko
Presidential Administration of Russia
Russian Federation


References

1. Блэк С. (2011). Введение в паблик рилейшнз / С. Блэк; пер. с англ. В.Г. Днепровский, И.А. Черничкина. Ростов н/Д.: Феникс.

2. Вартанова Е.Л. (1999). Финская модель на рубеже столетий: Информационное общество и СМИ Финляндии в европейской перспективе / Е.Л. Вартанова. М.: Изд-во МГУ.

3. Воленко А. (2011). В начале была ARPA.. / А. Воленко // UP Special. № 3. С. 46-49. Гиллен П. (2009). Новые агенты влияния / П. Гиллен. N.Y.: Society for New Communications Research. С. 66-70.

4. Гирич В.Л., Чуприна В.Н. (2007). Глобальное информационное пространство и проблема доступа к мировым информационным ресурсам / В. Л. Гирич, В.Н. Чуприна // Российская государственная библиотека [эл. ресурс]: http://www.rsl.ru/upload/mba2007/mba2007_05.pdf (дата обращения: 15.05.2019).

5. Дойль П. (2010). Маркетинг, менеджмент и стратегии / П. Дойль, Ф. Штерн; пер. с англ. А. Смольский. СПб.: Питер. С. 45-48.

6. Еляков А.Д. (2010). Дефицит и избыток информации в современном социуме // СОЦИС. № 12. С. 107-115.

7. Еляков А.Д. (2005). Информационная перегрузка людей // СОЦИС. № 5. С. 114-121.

8. Жичкина А.Е. (1999). Особенности социальной перцепции в Интернете / А.Е. Жичкина // Мир психологии. № 3 (19). С. 72-80.

9. КАРДЕЛЛАН К. (2006). ДЕТИ ПРОЦЕССОРА: КАК ИНТЕРНЕТ И ВИДЕОИГРЫ ФОРМИРУЮТ ЗАВТРАШНИХ ВЗРОСЛЫХ: МОНОГРАФИЯ / К. КАРДЕЛЛАН, Г. ГРЕЗИЙОН; ПЕР. С ФР. А. ЛУЩАНОВА. ЕКАТЕРИНБУРГ: У-ФАКТОРИЯ.

10. Кириллина Н.В. (2020). Феномен вовлеченности как отражение социального потенциала коммуникации // Коммуникология. Том 8. №1. C. 27-33. DOI 10.21453 / 2311-3065-2020-8-1-27-33.

11. Краснокутский И.В. (2013). Социально-психологические особенности управления политическими процессами: дисс. … канд. псих. наук: 19.00.05 / Краснокутский Иван Владимирович. Москва.

12. Лебон Г. (2016). Психология народов и масс / Г. Лебон; пер. Э. К. Пименовой, И А. Фридман. М: АСТ.

13. Манойло А.В. (2003). Государственная информационная политика в особых условиях: монография / А.В. Манойло. М.: МИФИ.

14. Московичи С. (1996). Век толп: исторический трактат по психологии масс / пер. с фр. Т. П. Емельяновой. М.: Центр психологии и психотерапии.

15. Носовец С.Г. (2016). Новые медиа: к определению понятия // Коммуникативные исследования. № 4 (10). С. 39-47.

16. Солдатов А., Бороган И. (2017). Битва за Рунет: Как власть манипулирует информацией и следит за каждым из нас. Альпина Паблишер. Социальные медиа как ресурс интегрированных коммуникативных практик: монография / под ред. Л.П. Шестеркиной. Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2017. С. 13.

17. Старцев А.А., Гришанин Н.В. Кириллина Н.В. (2018). Идентичность и идентификация личности в социальных сетях // Коммуникология. Том № 6. №4. С. 76-87.

18. Тихомирова Е.И. (2017). Теория коммуникации и новые медиа // Знак: проблемное поле медиаобразования. № 3 (25). С. 218-221.

19. Чумиков А.Н. (2014). Медиарилейшнз: учебное пособие / А.Н. Чумиков. М.: Аспект Пресс.

20. Шестёркина Л.П. (2014). Основные характеристики новых социальных медиа / Л.П. Шестёркина, И.Д. Борченко // Учёные записки ЗабГУ. Серия: Филология, история, востоковедение. №2. С. 107-111.

21. Шуровьески Дж. (2007). Мудрость толпы. Почему вместе мы умнее, чем поодиночке, и как коллективный разум формирует бизнес, экономику, общество и государство / Дж. Шуровьески; пер. с англ. В. Н. Логвинова. М.: Вильямс.


Review

For citations:


Prokopenko T.V. The Role of Social Media in Political Communication. Communicology. 2020;8(4):22-36. (In Russ.) https://doi.org/10.21453/2311-3065-2020-8-4-22-36.

Views: 642


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2311-3065 (Print)
ISSN 2311-3332 (Online)